عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل:
نظام آموزشی امام جعفر صادق(ع) بسیار پیشرو بوده است
جواد فرامرزی به دیدگاه امام صادق(ع) در نظام آموزشی و تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: نظام آموزشی امام جعفر صادق(ع) با توجه به زمان خود بسیار پیشرو بوده است.
به گزارش ایحا از آمل، دکتر جواد فرامرزی عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل، به نظام آموزشی و تعلیم و تربیت از دیدگاه امام صادق(ع) پرداخت و گفت: امام جعفر بن محمد صادق(ع) (۸۳-۱۴۸ق) در بین ائمه شیعه(ع) با توجه به شرائط سیاسی و اجتماعی زمان خود، بهحق سرآمد آموزش و نظام روشمند تعلیم و تربیت در اسلام است، تا آنجا که مذهب شیعه با سعی و کوشش آن حضرت، به مذهب جعفری نامگذاری شد.
وی افزود: آنچه که از یافتههای تاریخی و روایات امام صادق(ع) بر می آید، این است که نظام آموزشی ایشان با توجه به زمان خود بسیار پیشرو بوده است و یقینا با جمعبندی روایات و پژوهشی همهجانبه میتوان مکتب آموزشی و نظام تعلیم و تربیت امام صادق را ارائه داد.
فرامرزی تصریح کرد: یکی از مواردی که در مکتب آموزشی امام صادق(ع) وجود دارد و میتواند مورد توجه اساتید و معلمان قرار گیرد، اشاره به ظرفیت وجودی و علمی شاگرد و مستمع در علمآموزی است. این مهم که امروزه نیز میتوان مصادیقی از آن را مطرح کرد، در روایتی از امام صادق(ع) بازتاب یافته است.
عضو هئیت علمی دانشکده علوم قرآنی آمل با بیان اینکه امام صادق(ع)در روایتی میفرماید که «لیس احتمال امرنا التصدیق له و القبول فقط، من احتمال امرنا ستره و صیانته عن غیر اهله»، خاطرنشان کرد: هرچند این روایت احتمالا در خصوص امر ولایت و در جهت آموزش به شیعیان است، اما از برخی از محتوی روایت بهویژه از جمله غیر اهله میتوان معنای عام استنباط کرد و اینکه در امر آموزش بهویژه در امور دینی باید ظرفیت مخاطب را در نظر گرفت و به اندازه فهم و درکش، مطلب را در اختیار او قرار داد.
نظر دهید