• 1401/02/25 - 11:11
  • 40
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
در دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار شد.

برگزاری نشست علمی_ترویجی، مصداق یابی روح القدس در تفاسیرفریقین درآمل

واژه روح در قرآن کریم، بیست و یک مرتبه به‌ آن‌ اشاره شده است. اگر چه مثلا مشتقّات دیگر واژه روح، مثل: ریح و این موارد هم در قرآن کریم به کار رفته است.و این واژه، به صورت های مختلف آمده است و گاهی اوقات، حالت مضاف پیدا می کند

به گزارش ایحا از آمل، نشست علمی_ترویجی، مصداق یابی روح القدس در تفاسیرفریقین، اردیبهشت ۱۴۰۱ از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه آقای دکتر محمد حسین شیرافکن؛ استاد حوزه و دانشگاه و با نقد آقای دکتر سید قاسم حسینی؛استادیار دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم آمل و با دبیری آقای دکتر سید معصوم حسینی؛ عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، برگزار شد.

 جناب دکتر شیرافکن بیان کردند: واژه روح در قرآن کریم، بیست و یک مرتبه به‌ آن‌ اشاره شده است. اگر چه مثلا مشتقّات دیگر واژه روح، مثل: ریح و این موارد هم در قرآن کریم به کار رفته است.و این واژه، به صورت های مختلف آمده است و گاهی اوقات، حالت مضاف پیدا میکند. و آنچه که مشهور هست این میباشد که، واژه روح از ریح گرفته شده است و یا قلب به واو شده است و استعمال روح میشود. و یک ارتباطی هم بین ریح و روح هست، به دلیل آن حالت جریانی که روح دارد، سبکی که روح دارد، لذا از واژه ریح به معنای باد، اخذ شده است.در آیه شریفه ( نفخت فیه من روحی )، که یکی از آیاتی است که خودش جای یک نشست دارد و از زوایای متعدد میشود راجب آن بحث داشت. غالب مفسرین، واژه روح را با نفس، مترادف می‌دانند و قائل هستن در جاهایی که نفس، استعمال میشود، همان روح است.از لحاظ وضع لغوی در ابتدا، این واژه برای نسیم وضع شده است، سپس بر نفس آدمی و بعد غیر مادّی اطلاق می‌شود.

 دکتر شیرافکن افزودند: واژه روح القدس به‌صورت مضاف، در ۴ آیه قرآن کریم آمده است. سه آیه از آن، در مورد حضرت عیسی (علیه السّلام) است. آیه اول در سوره مبارکه نحل، آیه ۱۰۲ میباشد( قل نزّله روح القدس من ربّک بالحق لیثبّت الذین آمنوا...) ، که بحث تثبیت نسبت به کسانی که ایمان آوردند.آیه دوم:( ولقد آتینا موسی الکتاب و قفّینا من بعده باالرّسل و آتینا عیسی ابن مریم البیّنات و ایّدناه بروح القدس) {آیه ۸۷ سوره بقره}آیه سوم:( تلک الرّسل فضّلنا بعضهم علی بعض منهم من کلّم الله و رفع بعضهم درجات و آتینا عیسی ابن مریم البیّنات و ایّدناه بروح القدس)آیه چهارم: ( اذ قال الله یاعیسی بن مریم اذکر نعمتی علیک و علی والدتک اذ ایّدتک بروح القدس...) این چهار آیه ای که مفسّرین در رابطه‌ با روح القدس، نسبت به آن بحث کردند.

 وی بیان کرد : در آیه ۸۷ سوره بقره، ( ولقد آتینا موسی الکتاب و قفّینا من بعده باالرّسل و آتینا عیسی ابن مریم البیّنات و ایّدناه بروح القدس)، در این آیه که جستجو کردیم اکثر مفسّرین گفته اند که منظور از روح القدس،  جبرئیل است. وقتی بررسی میکنیم، غالب مفسّرین در تفاسیر آیاتی که‌ روح القدس مطرح میشود، جبرئیل ( یا همان روح الامین) را مطرح می‌کنند. فخر رازی ۳ احتمال در ذیل این آیه در رابطه با روح القدس مطرح میکند: ۱. جبرئیل است  ۲. مراد انجیل است   ۳. اسم اعظم خدا استبرخی مفسّران مثل ابن عاشور، رشید رضا، صادقی تهرانی در کتاب الفرقان خودش، مراد از روح را یک روح مقدّسی غیر از جبرئیل و انجیل و اسم اعظم، بیان می‌کنند. در آیه ( تلک الرّسل فضّلنا بعضهم علی بعض منهم من کلّم الله و رفع بعضهم درجات و آتینا عیسی ابن مریم البیّنات و ایّدناه بروح القدس)، در اینجا هم اکثر مفسّرین همین مطلب را بیان کردند و گفتند که مراد، جبرئیل است.

  آقای شیرافکن ادامه دادند: زمانی که بررسی کردم به یک نکته جالبی رسیدم. نکته اول این است که، روح القدس غیر از جبرئیل است و روح القدس یک بار معنایی دیگری دارد و کارکرد آن، کاملا با کارکرد جبرئیل که در مسئله‌ وحی است، فرق می‌کند. نکته دوم این است که روح القدس در وقت نزول، دارای مراتب است و یک مرتبه ندارد. و کارکرد روح القدس تأیید علمی است، یعنی یکی از منابع علمی خدای متعال برای نزول، همین روح القدس است.‌ و نکته سوم این است که روح القدس، دارای مراتب سه گانه است. مرتبه اوّل، نازله است که برای مومنین، روح القدس نازل میشود.مرتبه بالاتر و افضلش بر انبیاء و اولیاء نازل میشود و مرتبه ی فوق افضلش، مخصوص پیغمبر خدا و اوصیای پیغمبر (علیهم‌السّلام) است.روح القدس، یک روح امدادگر علمی است که افراد به هنگام انجام‌ کارهای مهم معنوی و الهی توسط خدا، وقتی در مسیر الهی قرار بگیرند و قدم بزنند، خدا به واسطه ی روح القدس اینها را تأیید علمی میکند و به تفاوت مراتب اشخاص، با هم متفاوت است و فرق می‌کند.

جناب دکتر سید قاسم حسینی به عنوان ناقد، بیان کردند: در فضای دانشگاه و علم و تعلیم باید به مباحث نظری هم بپردازیم، اما اولویت باید مباحث کاربردی باشد.اولاً ما باید به سراغ نکات کاربردی تر برویم.نکته دوم،

 چون عنوانش، عنوان فریقین هست باید از دیدگاه اهل‌ سنّت و تشیع، این تطبیقی کار بشود. یعنی نکات مشترک علمای اهل سنّت بیان بشود و نکات اختلافی ذکر بشود. اگر ایشان دیدگاه فخر رازی را به عنوان نماینده ی اشاعره دارد مطرح می کند، حالا کدام یک از این سه تا فی الواقع شده است. در حالی که ما اگر بخواهیم از لحاظ کلامی به موضوع بپردازیم،  باید دیدگاه معتزله را که در میان اهل سنّت بیشترین جایگاه را دارند، آنها را به عنوان پرچمدار اهل‌ سنّت در مباحث اعتقادی و کلامی، معرفی بکنیم.همانطور که در اهل‌ تشیّع هم از دو یا سه تا از علما سخن گفتن، باز هم ما نظر بیشتر علما را نداریم.

دکتر قاسم حسینی در زمینه مقدمه هم، انتقاد هایی کردند:و همچنین افزودند که: در روح القدس، از نظر مفهوم شناسی به روح پرداخته اند ولی ( قدس) رااز نظر مفهومی بیان نکردند.

در پایان جناب دکتر سید معصوم حسینی به عنوان دبیر این کرسی، به جمع بندی بحث پرداخته  است و  و امیدوار بودندکه این جلسات به تواند ادامه داشته باشد و دانشجویان هم بیشتر در این موضوعات وارد شوند.

  • گروه خبری : اخبار روز دانشکده,اطلاعیه های دانشجویی، فرهنگی، آموزشی
  • کد خبر : 6586
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید