• 1401/02/12 - 09:23
  • 20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار شد.

نشست علمی_تخصصی سیمای امام حسن (علیه السّلام) در قرآن کریم،

. ائمة (علیهم السّلام) به ما تعلیم داده اند که هر گزارش و روایت و سخن و مطلبی که از ما به شما می رسد، قبل از اینکه بخواهید آن را بپذیرید، حتما آن را به قرآن عرضه کنید...

 به گزارش ایحا از آمل، دومین نشست علمی_تخصصی، سیمای امام حسن (علیه السّلام) در قرآن کریم، ۱۴۰۱ از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه آقای دکتر محسن رجبی قدسی؛عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.

 جناب دکتر رجبی قدسی بیان کردند: یکی از آیاتی که می تواند سیمای امام حسن مجتبی (علیه السّلام) را در قرآن به ما نشان دهد، آیات پایانی سوره فرقان است که ارتباط با بخشش اموال دارد.در روایات و گزارش های تاریخی آمده است که امام حسن( علیه السّلام) در دو یا سه نوبت، کل اموالشان را در راه خدا انفاق کردند.  ائمة (علیهم السّلام) به ما تعلیم داده اند که هر گزارش و روایت و سخن و مطلبی که از ما به شما می رسد، قبل از اینکه بخواهید آن را بپذیرید، حتما آن را به قرآن عرضه کنید. یعنی صحت و سقم آن گزارش را از قرآن بخواهید.

وی افزود: امام حسن ع مانند همۀ ائمه بسیار سخاوتمند و اهل رسیدگی به امور نیازمندان بوده اند، ولی بخشش کل اموال آنهم در دو نوبت، نخست با آموزه های قرآن ناسازگار است و قابلیت اسوه شدن را برای مسلمانان ندارد؛ آیاتی که می تواند این گزارش را نقد کند، آیه ۶۷ سوره فرقان : « و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما» و آیۀ ۲۹ سوره اسراء: « و لا تجعل یدک مغلولة الی عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا» است. دو دیگر آنکه کسانی که این مطالب را جعل کرده اند، قصدشان خدمت به امام حسن مجتبی (علیه السّلام) نبوده است، بلکه ترفند دیگری را دنبال می کرده اند. به احتمال معاویه و همدستانش برای اینکه بگویند آقازاده ای مانند امام حسن ع آنقدر از بیت المال مسلمین برخوردار بوده یا ارث پدری به او رسیده که اگر همه اموالش را دوبار ببخشد هیچ گزندی به زندگی او وارد نمی شود این گونه اخبار را جعل کرده اند یا بر پایه مفاد دروغین صلح نامه قرار بوده است هرساله مبالغ هنگفتی معاویه به امام حسن ع بپردازد از جمله مالیات منطقه دارابجرد در فارس ایران.   

 آقای رجبی قدسی در رابطه با صلح امام حسن (علیه السّلام) گفتند: اینکه یعقوبی و مسعودی از مورّخان متقدّم شیعی، متعرّض مواد صلح نامه امام حسن مجتبی (علیه السّلام) نشده اند و اینکه گزارش های منابع بعدی دربارۀ مواد صلح نامه بسیار مضطرب و پریشان و ناهمگون است ؛ بسیار قابل توجه است و این نظریه را در ذهن خلجان می دهد که آیا واقعاً امام حسن ع با معاویه صلح کردند؟؟ یا چون مجاهدی در کنار امام حسن ع نبود تا با معاویه مبارزه کنند حجت بر امام حسن ع تمام شد و به قول امام علی ع به دلیل نبود «حضور حاضر» دهنۀ شتر حکومت را بر کوهانش ‏انداختند: «لوْ لا حضور الْحاضر و قیام الْحجّة بوجود النّاصر و ما أخذ اللّه على الْعلماء ألّا یقارّوا على کظّة ظالمٍ و لا سغب مظْلومٍ لألْقیْت حبْلها على غاربها» (نهج البلاغة، خطبۀ 3)؛ اگر حضور حاضر، و تمام بودن حجّت بر من، به خاطر وجود یاور نبود، و اگر نبود عهدى که خداوند از دانشمندان گرفته که در برابر شکمبارگى هیچ ستمگر و گرسنگى هیچ مظلومى سکوت ننمایند، دهنۀ شتر حکومت را بر کوهانش ‏می انداختم.

امام حسن ع فرمودند: «و إنّ معاویة قدْ دعا إلى أمْرٍ لیْس فیه عزٌّ و لا نصفةٌ». بنابراین «اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدا با من همکارى می ‏کردند، هرگز خلافت را به معاویه واگذار نمی ‏کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حرام است».

 ایشان افزودند: امام حسن (علیه السّلام)، حج های فراوانی را پیاده به جا آوردند با اینکه امکان استفاده از اسب و شتر را داشتند، در واقع امام به آیۀ 27 سورۀ حجّ عمل کردند: «و اذّن فی الناس بالحجّ یاتوک رجالاً ...» .

رجبی درپایان بیان داشت: تعدد فراوان زنان امام حسن ع و مطلاق بودن ایشان را از توطئه های بنی عبّاس برای ترور شخصیت امام حسن ع دانستند که این مطلب نیز با آیۀ 3 سورۀ نساء کاملاً در تعارض است. رفتار پسندیده امام حسن ع با همسران پیامبر اکرم نیز بر مبنای آیۀ «النبیّ اولیٰ بالمؤمنین من انفسهم و ازواجه امّهاتهم ...» (احزاب، 6) قابل دقّت و تدبّر است.

  • گروه خبری : اخبار روز دانشکده
  • کد خبر : 6531
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید