• 1400/10/05 - 10:23
  • 27
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار شد.

نشست علمی_تخصصی؛《تفسیر قرآن در قرآن با محور کاربردی آن در عصر حاضر و معضلات جامعه》 برگزار شد.

یک مرتبه بالاتر از تفسیر قرآن، بحث تدبّر در قرآن است.مولا علی (علیه السّلام) که میفرماید:《 اگر قرائت قرآنی بشود و در آن تدبّر نباشد، هیچ خیری در این قرائت‌ قرآن نیست

به گزارش ایحا از آمل، نشست علمی_تخصصی《تفسیر قرآن در قرآن با محور کاربردی آن در عصر حاضر و معضلات جامعه》در روز شنبه  ۴ دی ماه  ۱۴۰۰ از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، با ارائه دکتر مکرم محمدنیا،دکتری علوم قرآن و حدیث،فرهنگی و مدرس دانشگاه، برگزار شد.

 سرکار خانم محمدنیا بیان کردند: در علم تفسیر قرآن، پژوهشگر ما و مفسّر ما می آید تلاش فکری خود را چنان قوی میکند که بتواند معانی آیات و آن مقاصد آیات و آن مفاهیم آیات را درک کند. یک مرتبه بالاتر از تفسیر قرآن، بحث تدبّر در قرآن است.مولا علی (علیه السّلام) که میفرماید:《 اگر قرائت قرآنی بشود و در آن تدبّر نباشد، هیچ خیری در این قرائت‌ قرآن نیست.》تدبّر بالاترین نوع ارتباط ما با قرآن است.

خانم محمدنیا در ادامه افزودند:

این روشهای تفسیری را باید از جهت شکلی، از جهت منابع، از جهت معیار بررسی کنیم. تفسیر از جهت شکلی، که الان داریم : یا تفسیر های ترتیبی یا تفسیر موضوعی هستند. اکثریت تفسیر ترتیبی است. اگر به صورت منابع وارد بشویم، تفسیرهای ما فقط آیات قرآن، آیات قرآن را تفسیر میکنند. در سخن معصوم( علیه السّلام ) داریم که : بعضی از آیات قرآن بعضی از آیات دیگر را در موردش صحبت میکنند یا تفسیر میکنند.

یکی از منابع در بحث تفسیر، تفسیر قرآن به قرآن است. یک موقع هم تفسیر قرآن ما، تفسیر روایی است. و یک سری از تفاسیر هم، اجتهادی و عقلی است.از جهت معیارها، گاهی اوقات تفسیر ما فقهی، کلامی، فلسفی‌، عرفانی میشود.براساس روش‌ها هست که گرایشها هم شکل می گیرد.

وی ادامه دادند:روش تفسیر قرآن به قرآن، یک شیوه ی بسیار مهم تفسیری است. در این روش ما به خود قرآن رجوع می کنیم و احادیث هم در کنارش می‌آید مبیّن می شود. همه صفات قرآن می خواهد به ما بگوید که قرآن، کتابی است که بعضی از آیات آن، بعضی را تفسیر میکند. خود قرآن، می‌تواند بهترین مبیّن برای فهم معانی و مقاصد آن باشد. دو شیوه اساسی این نوع تفسیر( قرآن به قرآن ): یک شیوه اینکه ما تلاش می‌کنیم و می آییم، مفاهیم مشترک یا واژگان مشترک یا می آییم  بین آیات، یک ارتباط واژگانی را پیدا کنیم و بعد اینها را در کنار هم قرار بدهیم و تحلیل و تدبر بر روی آنها بکنیم. این را بهش میگویند شیوه ای که متّکی به روابط و پیوندهای لفظی است. اما یک زمانی این شیوه فقط لفظی نیست، گاهی اوقات پیوندهایش، پیوندهای معنوی است. در اینجا روی مضامین مشترک کار میکنیم. تفسیر المیزان، بهترین و معروف ترین تفسیر قرآن به قرآن در نزد شیعیان است.  مفسران به این توجه میکنند که ما باید یک نگاه باطنی و تأویلی به آیه داشته باشیم. یعنی علاوه بر اینکه قرآن تنزیل هست، تأویل هم هست. علاوه‌ بر معنای ظاهری، معنای باطنی اش هم هست. قرآن، آیاتش به صورت نظام‌ مند کنار همدیگر قرار دارد و اختلاف و تناقضی وجود ندارد و این آیات در شرایط متفاوت، در مکه و مدینه بر پیامبر( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) چه صلح بوده  و چه جنگ بوده، سختی یا راحتی بوده، در حالات مختلف بر پیامبر( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نازل شده، این نظم عجیب و اعجاز آمیزی که در قرآن وجود دارد یعنی اینکه این آیات یکی از مبانی اش این هست که در کنار همدیگر هستند و هماهنگ اند.

 محمد نیا  در پایان بیان کردند: در بحث بعدی می خواهیم ببینیم واقعا قرآن در عصر حاضر می‌تواند رفع مشکل بکند یا نه؟

ما قرآن را درکش نکرده ایم. می بینیم که حافظ قرآن بعد از مدتی، چادر از سرش برداشته می شود. چرا؟ علتش چیست؟ قرآن که روشنگری دارد، قرآن که بلاغ هست، قرآن که روح است و قرآن که نور هست و اصالت دارد، چرا اینطور هست؟ علت آن چه چیزی هست؟

برای اینکه قرآن را، قرآن ندیدیم. قرآن در زندگی هایمان باشد در جمع زندگیمان باشد. ما ممکن است یک جای قرآن را بگیریم و یکجای دیگر ول کنیم. نماز را می‌خوانیم از آن طرف غیبت میکنیم. اگر غیبت، تهمت حرام هست، من چرا انجام میدهم؟ چرا الان نمیشود حجاب را برای مردم توجیه و تفسیر کنیم؟ ما هنوز نیامده ایم ویژگی های هدایتی قرآن را در زندگی مون ببینیم و حسّش کنیم.

 ما باید ایمان مان را درستش کنیم و جمعی هم باید درستش کنیم. بهره گیری ما از قرآن خیلی ضعیف است.

  • گروه خبری : اخبار روز دانشکده
  • کد خبر : 5949
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید