نشست علمی کاربردی «مهارت‌های نگارش مقاله علمی‌ پژوهشی»

«مهارت‌های نگارش مقاله علمی‌ پژوهشی»

به گزارش ایحا از آمل ،نشست علمی_کاربردی؛ 《مهارت های نگارش مقاله علمی_پژوهشی با محور مفیدیت، کارآمدی، تاثیرگزاری، مسئله محور و تقاضا محور بودن》 شب گذشته ۱۵ آبان ۱۴۰۰ از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل، باحضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید عبدالله اصفهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم برگزار شد.

آقای اصفهانی در این نشست بیان کرد: یک تعریف رسمی از وزارت علوم از مقاله علمی_پژوهشی ارائه کنم که ببینیم چیست.

درتعریف وزارت علوم از مقاله علمی_پژوهشی آمده، هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در میان مردم و به قصد حلّ مشکلی یا بیان اندیشه ای در موضوعی از موضوعات علمی از طریق مطالعه نظام مند برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده های طبیعی بدست آید. و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آن به کاربردها، روش ها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه ی علمی منجر شود‌، با هدف پیشرفت مرزهای علم و فناوری منجر شود.

دکتر اصفهانی افزودند: این تعریفی اجمالی و از راه دور است که باید در رشته ی تخصصی خاص بازخوانی شود و نیاز به تبیین و تشریح دارد.

مخاطب این مقاله چه کسی میشود؟ مخاطب مجله علمی_پژوهشی عبارت است از دکترای تخصصی آن رشته، و دانشجویان ارشد و دکتری آن‌ رشته یا فرهیختگان پژوهشکده های مربوط به آن رشته.پس نگاه کنیم و ببینیم چیزی که تولید میکنیم به درد این آدم ها میخورد؟

در ادامه بیان کردند: ما دو نوع مقاله علمی_پژوهشی داریم:

۱.علمی_پژوهشی واقعی

۲.شبه علمی_پژوهشی ( علمی_پژوهشی نما )

من به این رسیده ام که مفهوم مقاله علمی_پژوهشی در یک رشته ی خاص، به لحاظ مصادیق، موضوعات، ملاکات، روش‌ها و نیازها، مفهومی سیّال است.

وی گفت: برای نوشتن مقاله های علمی_پژوهشی دونوع روش تحقیق داریم:

 ۱.روش تحقیق نظری_ بنیادین

۲. روش تحقیق کاربردی رشته های علوم تجربی، معمولا حوزه‌ های پژوهشی_ کاربردی، بیشتر دارند و حوزه های علوم انسانی و دین پژوهانه، کاربردی کمتر است.

وی ادامه داد: روش تحقیق بنیادین، به چه روشی گفته میشود؟

روش تحقیقی که پژوهش در مورد یک مسئله ی علمی باشد، به طوری که نتیجه آن تولید علم و دانش پایه باشد، تا حقایق بیشتری در این رشته علمی بدست بیاید و به توسعه نظریات در آن رشته خاص برسد و در نتیجه، توسعه ی قلمرو علم و دانش در آن رشته.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانی افزودند:

تعریف روش تحقیق کاربردی چیست؟ آزمون مفاهیم نظری و ذهنی در موقعیت های عینی و عملی و حسّی و مخصوص واقعه خارجی.

در روش تحقیق کاربردی چه چیزی بدست می آوریم؟ رشد یک فعالیت، رشد یک محصول، تولید وسایل و ابزار بهتر، تولید دانش کاربردی.

این عضو هیات علمی درباره اقسام روش تحقیق کاربردی گفت: که عبارتنداز:

۱.مسئله محور  ۲.روش تحقیق توسعه ای ۳.تاریخی ۴.توصیفی  ۵.تعلیلی ۶.تجربی ۷.نیمه تجربی  ۸.همبستگی

۹.آماری _ میدانی  ۱۰.کتابخانه ای _ اسنادی و مدارکی  ۱۱.موردی ۱۲.ترکیبی _ سیستمی ،موارد دیگری هم میتوانم بگویم ولی ۹۹درصد همین ها می باشد.

دکتر اصفهانی در پایان افزودند: در مورد مقالات نظری_بنیادین وکاربردی، هرکدام را به دو دسته تقسیم کردم:

۱. مفید و تأثیر گذار

۲. کم فایده و کم تأثیر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یادآور شد:

مقاله نظری_ بنیادین مفید و مؤثر چه مقاله ای است؟

۱. عدم وجود پژوهش های قوی متشابه و هم عرض  

۲.کارآمدی و دستاوردی آشکار در حوزه مفاهیم.فرهنگی،اعتقادی،اخلاقی،حقوقی،فردی و اجتماعی مربوط به حوزه تفسیر قرآن و علوم قرآنی داشته باشد.

در پایان جلسه‌ نیز به سؤالات دانشجویان پاسخ دادند.

 

کلمات کلیدی
{author_name}
تصویر نویسنده :

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید